- S A H A B A T -

Isnin, 6 Jun 2011

Proses | Khayal

Dikawasan-kawasan sejuk melampau seperti Siberia dan Scandinavia, tumbuh sejenis kulat yang amat disayangi oleh masyarakat tersebut. Kulat itu diberi nama Fly Agaric. Ia tumbuh melata dihutan dengan topi berwarna merah yang kalau mengembang penuh boleh mencapai 30 sentimeter lebar, manakala batangnya pula putih, setinggi 5 ke 20 cm.

Kau tahu kenapa cendawan ini digelar fly agaric? Sebab cendawan ini tinggi kadar asid ibitonic, muscazone, muscarine, muscimol. Satu gram sudah cukup untuk membuat pemakannya menjadi khayal, penglihatan terganggu, mood berubah- ubah, gembira, berpeluh dan air liur meleleh.

Memakan terlalu banyak pula boleh mengakibatkan badan membengkak, meracau dan berhalusinasi. Ketika inilah si pemakan tadi merasa dirinya terawang- awang dan melayang seperti dibawa ke alam ghaib. Kesan sampingan ini boleh berlarutan sejam hingga sepuluh jam.

Oleh kerana sifatnya yang boleh menyebabkan fikiran melayang dan berhalusinasi, golongan shaman ( pawang ) masyarakat Siberia memakan fly agaric dalam sesuatu ritual, untuk berhubung dengan kuasa-kuasa ghaib.


Fakta yang meloyakan tekak ; Selepas ritual, shaman akan membuang air kecil ke dalam sebuah bekas, dan air kencing itu akan diberi kepada orang ramai untuk meminumnya.
Kesan sampingan cendawan itu sangat kuat, kerana meminum air kencing shaman itu juga akan membuat mereka berhalusinasi, berasa diri terbang melayang, terawang-awang serta menembusi alam ghaib!

Dahulu, fly agaric menjadi makanan golongan kaya dan bangsawan. Tetapi golongan bangsawan di siberia itu sangat baik hati, lantas mereka menadah air kencing masing-masing untuk diberikan kepada golongan miskin supaya orang miskin juga dapat merasakan diri mereka terbang terawang-awang.



Notha : Kalau kau mahu, hubungi aku. Ahaks!

9 ulasan:

feyza berkata...

saya tak mkn cendawan

=.="

ghost berkata...

tetiba aku teringat akan filem thriller "SHROOMS'(2007)-blair witch on acid!.tapi yang nih kat Ireland...yang jugak dikenali 'magic mushrooms'

Ceiler Mun berkata...

tetiba rasa nak termuntah... eee..hehe!!~

baru tahu pasal fakta ni.. tQ bro mahmed :)

ewanthology berkata...

di malaysia..daun ketum pun boleh kot
hehe

Mehmed - berkata...

pijahh : nasib baik ;'p

ghost w : aku pun tengok movie tu. magic mushroom dalam kek kan? Ahaks!

bell : jangan dulu lah hehe!!~

mr iwan : daun ketum? hahaha pun boleh pun boleh!

pemuzik jalanan berkata...

Aku nak! Aku nak!
Aku pun nak high jugak.
Dapat hilang masalah tak?
Haha.

Mehmed - berkata...

khayal tak pernah hilangkan masalah Ahaks!

tapi kalau kau nak ini nombor aku: 0172114*** hehe..

adanaberkat berkata...

cirit birit bila ana baca tapi macam ponah baco cito ni kat no yo mgkin di blok A214 KOT HUA HA HA

Mehmed - berkata...

jangan cerita kod rahsia kita kat orang Ahaks!