- S A H A B A T -

Sabtu, 21 Mei 2011

Fakta | Pertama

  • Satu per empat daripada tulang didalam tubuh manusia terdapat di bahagian kaki.

  • Kertas telah dicipta pada tahun 105 Masihi oleh seorang sida China bernama Tsa'i Lun.

  • Seorang kidal berkecenderungan untuk melangkah dengan kaki kiri.

  • Nycrophobia ialah penyakit takutkan gelap, manakala Odontophobia ialah ketakutan kepada gigi.

  • Pyrophobia pula, ketakutan kepada api. Dan phobatrivaphobia ialah ketakutan kepada perkara-perkara luar biasa mengenai fobia.

  • Air minuman Pepsi mengandunigi pepsin ( enzim yang terdapat di dalam perut untuk proses penghadaman ), dari situlah ia mendapat nama.

  • Satu tahun mengandungi 31,557,600 saat. Satu billion saat pula bersamaan dengan 37 tahun.

  • Teras planet Musytari sebenarnya bersifat bukan logam. Tetapi disebabkan tekanan yang begitu kuat di bahagian dalam, teras tersebut telah bertukar menjadi logam. Logam tersebut ialah hidrogen.

  • Darah manusia mengalir sejauh 96,560 kilometer setiap hari dengan melalui setiap urat saraf, arteri, kapilari serta pembuluh darah.

  • Ibu kota Korea selatan iaitu seoul diambil daripada perkataan 'seoul' ( bahasa korea), bermaksud ibu kota.

  • Jika gagal menemui sebarang makanan, sesetengah cacing reben akan memakan diri sendiri bagi mengelakkan diri daripada mati kebuluran.

  • Ular tidak boleh mengelip mata. Reptilia itu juga tidak akan mematuk ketika berada didalam air kerana tindakan itu boleh menyebabkannya lemas.

  • Dianggarkan setiap tiga minit akan ada seorang penghuni bumi yang mendakwa melihat UFO. Di Amerika Syarikat, dikatakan UFO akan mudah dilihat pada bulan julai, mulai pukul 9.00 malam hingga 3.00 pagi.



       Notha : Ha korang tahu? Aku baru tahu. Ahaks!

14 ulasan:

delarocha berkata...

sama.

baru tau :-o

kotak bulat berkata...

fakta yg mnarik :)

Kamal Hayat berkata...

Terimakasih Informasinya yaa..
salam kenal

Abang Jonni berkata...

fobia jumpa doktor gigi... agak2 apa namanya...

hmmmm....

Bella Bell berkata...

wahhhh...nice info la! bagos2.. tQ ea.. hehhee!!~

alexa yussida berkata...

yang last tuh tak leyh blah...fuh...agaknya org US ramai sgt pschizo..hhihi

sha berkata...

Baru tahu juga.

suka pasal cacaing dan ular tu. lucu rasa :D

Suka blog ni, kemas, simple.

ieka.H berkata...

waahh..best lah fakta tu..

ad yg pelik2 tp menarik.. ;)

Sharifah syazee berkata...

nice fact la u!

mad khaz berkata...

haha,nice fact. ada yang dah tau, ada yang baru tahu XD

iniialahaku berkata...

errr...cacing tu mkan diri dia sndiri??buknkah tu juga mmbunuh diri???oh tidak....

Siti Mashitah Saidin berkata...

tak tau pulak... ular tak kelip mata... so, dia tak tdo la?

adanaberkat berkata...

satu lagi fakta dan fatwa merokok itu membahayakan kesihatan dan ia haram...adakah kamu tahu?

Farah Fazen berkata...

aduhh...!! aku pon bru tau.. hehe