- S A H A B A T -

Rabu, 27 April 2011

Proses | Al - Kupu

Kenyang dan berangin. Santai berduduk di kerusi malas. Aku makin malas. Mengecap nikmat kenyang luar biasa. Sebentar tadi aku, bertambah dan menambah-nambah lauk dan ruji. Aahh ! Kenyang yang songsang. Aku pasti dilaknat.

4 minit dan 17 saat kemudian...

Kenyang dan berangin. Perut ini terkinja-kinja. Angin ini menjolok, meramas dan memulas bersama. Bergelut dengan isi perut. Aku mula berwajah kerut, berkerut. Sudah tidak tahan. Tak perlu perlahan dan bertahan. Melurus aku ke bilik kecil itu. Berlangkah laju sambil berkepit peha.

Dalam kiraan 3... 2... 1... behbruppopprettebbabom !!!

Luahan rasa yang mengagumkan. Ekcelen ( pedulikan kesalahan ejaan aku tu ) Hanya sedang sekali lafaz, perut aku memuntahkan laharnya. Bahaya. Melalui lubang itu (lucah ke? ) Berehat lah aku sambil mencangkung. Ermmm ! penat dengan proses ini. Aku juga penat mahu bercebok.

Air baldi hampir penuh. Walaupun paip itu bercurah perlahan. Eisshh !! terimbas satu lembaga kecil berwarna putih melintang lintas pandangan. Terbang dan beterbangan. Atas dan ke bawah. Wahhh !! kupu-kupu bewarna putih. Aku juga terpesona. Walaupun baru tadi, hati bermain perasan debar bila melihat nya. Takut ada petanda.

Mengapa kupu-kupu itu beterbang sendeng ? Oh mungkin sebelah sayapnya telah rosak terkena air pancutan paip. Mungkin. Aku masih lagi dalam posisi cangkong. Tapi tidak lagi bertarung, perut ini. Bersiap sedia. Tunggu masa saja mahu bangun. Isshh!! si kupu-kupu masih lagi tersasar landasannya. Pedulilah. Aku rimas.

Aku meneka, kau berumur muda si kupu -kupu. Kerana kau bersaiz kecil. Aku sudahpun bersiap. Tapi kau dimana ? Tiba - tiba, aku tersenyum melihat kau telantar. Berkepak - kepak di atas muka air di dalam baldi. Aku menutup air yang keluar dari mulut paip itu, walaupun airnya berskala kecil. Risau kau lemas. Lemas ?

Mana mungkin si kupu boleh lemas di dalam air. Badan kau bersalut bahan unik, dan bahan itu dinamakan sebagai...( entah, aku pun tak pernah tahu ) ciptaan tuhan. Yang boleh bikin kau terapung. Sekarang kau masih terapung, aku terpaksa mengangkatmu di atas telapak tangan. Kau ditiup-tiup. Dengan nafas aku yang hangat.agar sayapmu cepat mengering. Dan selepas itu kau boleh pulang dengan bebas. Kau bintang yang tak bertuan.


Mahukah kau bertuankan aku ! Pasti aku ajar kau si kupu-kupu, cara bagaimana untuk terbang didalam bilik kecil ini.


Kisah Binatang Kecil Dan Bilik X



Notha : Maaf jika tulisan ini agak kotor. Aku tak perasan, aku bertaip secara auto. Mungkin bahana rokok balut berperisa blueberry itu. Aku terkhayal. Ahakss !

5 ulasan:

asuhara sue berkata...

aku ingat kupu2 tu pening termasuk dlm bilik tu, tu yg mcm mabuk2 jek dia terbang!

Qaseeh Tolia berkata...

PAa-apa jer la dik oooii.. AKak pong dok poham langsung....

Bella Bell berkata...

wahhh..xdpt baca smpai hbs sebab ngntuk sgt..hahaha!!~

Mehmed Nouri berkata...

ahh kes berat ahaks..

Dale berkata...

hoi, kau hisap skl ke hah?
err, bluberry? tak jumpe lg kott.