- S A H A B A T -

Rabu, 13 November 2013

Proses | Visi





Ada sesuatu membuat aku rasa gusar. Ia bermain-main ligat dikepala, hati juga diusik-usik. Ayatnya aku ulang-ulangkan., mana yang tertinggal? Sesuatu yang aku sukar fahami, mungkin juga engkau. Ataupun ia hanya sesuatu rahsia, tak terjangkau akal.


Sedikit. Dengan tidak dapat mencari maksud dalam ayat-ayat itu, aku simpulkan bahawa ilmu itu juga ada tingkatannya. Dan mungkin juga ilmu itu akan terus kekal rahsia, sedang ia benar walaupun ia seakan memberatkan juga menjatuhkan rasa. Lambat - lambat aku memahami.


Paling pokok, setiap ayatnya itu ilmu, bekal untuk kita rasa tenang, dekat. Untuk makhluk rasa kecil dengan kebesaran Tuhan nya, agar menjadi insan yang akur dengan suruh-aturNya. 


Taat. tidak perlu disoal dan difikir dalam-dalam. Itu juga tanda seorang hamba yang yakin dengan tuannya walaupun ada ujiannya. Kerana ilmu hamba dan tuhan nya, terandai jauh. Sangat jauh.


Kerana Dia lah yang Maha Mengetahui lagi Maha Memiliki segala yang ada di langit dan di bumi, juga diantara duanya. Dan apa yang terbisik di hatimu.










Notha: Visi aku? tak ingat, aku cepat lupa...Ahaks!

Tiada ulasan: